Про звіти, дороги та екологію

Минулої п’ятниці відбулася  сімнадцята сесія облради сьомого скликання. На неї прибуло 52 депутати із 64 обраних. Проходи у сесійній залі заполонили члени громадської організації «АвтоЄвроСила» та представники пасічників краю. На порядку денному 61 питання. Але одразу хочеться виділити два, які, на мою думку, були ключовими – звіт голови облдержадміністрації про стан виконання делегованих повноважень та звіт дорожників про стан автошляхів у області.

Сесія розпочала роботу із «утрясання» порядку денного. Фракція Конкретних справ внесла до порядку денного  проекти рішень про субвенції на розвиток ОТГ, про зупинку потягу Інтерсіті «Київ-Перемишляни» на станції Дубно та щодо освітньої програми «Інтелект України», яку намагається прибрати Міністерство освіти і науки. Голова ОДА Олексій Муляренко вніс пропозицію прийняти спільне звернення облдержадміністрації та облради про невизнання результатів президентських виборів у РФ. Депутат Свисталюк – прийняти звернення до Президента України щодо ліквідації наметового містечка та побиття ветеранів АТО, що відбулося 3 березня, а депутат Олексійчук – звернення про ініціювання дострокових виборів. Це тривало 48 хвилин, поки депутат Файфура не вніс пропозицію зайнятися справді конкретними справами: онкохворими дітьми, станом доріг та іншими гострими питаннями життєдіяльності краю, а не відверто піаритися на політичних питаннях.

Два взаємовиключні звіти

Дорогий читачу, звіт голови облдержадміністрації про стан виконання делегованих повноважень був, звичайно, один. Звичайно, присутні у залі не почули цифр, бо із ними депутати знайомилися під час роботи у комісіях. Разом з тим, була низка зауважень до роботи голови облдержадміністрації. Наприклад, чому на Костопільщині сільські голови працівникам культосвітніх установ не виплачують належні надбавки, чому сніг на дорогах сходить разом із асфальтом, чому голова облдержадміністрації не оббиває пороги у Адміністрації Президента, щоб вирішити «бурштинове питання», про велику кількість онкохворих на Рівненщині та побори у медзакладах, про майбутню долю колишнього радіозаводу тощо. До речі, голові облдержадміністрації закинули про те, що  БПП у Рівненській області усі заслуги облради чомусь присвоює тільки собі, про що аж «кричать» біл-борди на усіх перехрестях. На усе це голова ОДА відповідав односкладно, що ці запитання візьме на контроль. А щодо біл-бордів заявив, що досягнення БПП собі не приписує, а тільки інформує населення.

Хтось із депутатів запропоновував пану Муляренку самому оцінити свою роботу, і у відповідь почув, що це «тверда четвірка із плюсом». Тоді депутат Кучерук не полінувався піднятися на трибуну і нагадати про звіт голови облради Драганчука, який був кількома місяцями раніше.

– Якщо голові обради тоді поставили «двійку», то як ви можете собі сьогодні ставити «чотири з плюсом»? Нелогічно. Адже це облрада затверджувала програми та давала кошти на їх реалізацію, – сказав із гіркотою Кучерук. І заявив, що його фракція не братиме участі у голосуванні за це питання.

Разом з тим, 42 депутатськими голосами звіт голови облдержадміністрації було прийнято.

Сніг зійшов разом з асфальтом

Йдучи на сесію, зауважила шеренгу автомобілів із плакатами та прапорами біля облдержадміністрації. Це громадська організація «АвтоЄвроСила» влаштувала протест проти незадовільного стану доріг у області. Фраза «Зійшов сніг разом з асфальтом» рефреном звучала і у зверненні автомобілістів, поданому на розгляд сесії сесії, і у виступах депутатів облради. Як приклад наводилися незадовільні ділянки дороги на відрізку «Рівне-Сарни», «Городище-Рівне-Старокостянтинів», Антонівка, Березнівське перехрестя та багато інших, коли незадовільний стан дорожнього покриття спричиняє аварії, а водії просто нищать свої авто, коли швидка ризикує по вибоїнах не довезти пацієнта із кровотечею до лікарні тощо.

З цього питання звітували заступник директора департаменту з питань будівництва облдержадміністрації Олександр Карачанський та заступник начальника відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Управління Укртрансбезпеки у області Михайло Довгань. В процесі обговорення лунали вигуки і з «гальорки», і від депутатів, адресовані виступаючим щодо «відкатів», про проведення тендерів, про те, що Службу автомобільних доріг свідомо доводять до зубожіння, про те, що у полотно дороги не дають необхідних мінеральних добавок, здешевлюючи якість робіт і погіршуючи їх стан. Пропонували перейняти досвід укладення автошляхів у волинян, бо у них вони чомусь кращі, ніж у нашій області. Сміх у залі викликала репліка депутата Муляра, який запитав у доповідачів, що це за «ноу-хау», коли дорогу поливають емульсією із чайника, прив’язаного до патика?

Депутат Богдан Файфура вніс пропозицію рекомендувати керівництву Служби автомобільних доріг звільнити із займаної посади Михайла Довганя, який відповідає за якість доріг краю та створити обласний комунальний заклад для нагляду за станом комунальних доріг. На перспективу заборонити Службі автомобільних доріг проводити авансові оплати робіт, а лише після завершення робіт та проведення експертизи.

Підвів своєрідну риску у цій пристрасній дискусії начальник Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у області Ігор Мічуда, який запропонував депутатам функції контролю за якістю доріг покласти на його організацію, ввівши деякі зміни у відповідні документи. Наприклад, чарівне словосполучення «капітальний ремонт» «розв’яже» його Управлінню руки і дасть можливість карати організацію-замовника і організацію-виконавця мільйонними штрафами за наші неякісні дороги.

Звіт про виконання Програми розвитку дорожнього господарства області за минулий рік у частині здійснення контролю за якістю виконання робіт депутати не прийняли. Лише один-єдиний з-поміж усіх депутат Назарчук проголосував «за» розбиті дороги на Рівненщині.

Бджола та жабка – індикатор чистоти довкілля

Як вже було сказано, на сесії було прийнято ряд звернень. Але хочу зупинитися на одному – зверненні Спілки пасічників з приводу забруднення довкілля пестицидами. Люди розгорнули плакати із моторошною статистикою про онкозахворювання у області.

Коментар кореспонденту з цього приводу дав прес-аташе Спілки пасічників м.Рівне та Рівненської області Віктор Камінський:

– Якщо ми розглядаємо райони, забруднені внаслідок аварії на ЧАЕС на предмет онкозахворювань у минулому та позаминулому роках, то вони нижчі, ніж у південних районах. У Зарічненському районі, наприклад, кількість онкохворих на 10 тисяч населення складає 164, у Рокитнівському – 176, у Дубровицькому – 288. То цей показник у місті Рівне у чотири-п’ять разів вищий  – 1086 онкохворих у 2016 році та 1168 у минулому році. Це означає, що кожен дев’ятий мешканець обласного центру захворює на рак.

Чому так? Та тому, що у радіаційно забруднених районах області у порівнянні із південними районами, невелика розораність земель. Рівне – це місто посеред поля. Навколо нього немає лісів, парків чи захисних лісосмуг. Більшість пестицидів вноситься шляхом авіаобробки. Над полями по півдоби стоїть отруйний мікротуман, який навіть за середньої швидкості вітру може переноситися на 20 кілометрів. Тому ми звернулися до обласної, районних та Рівненської міської рад про доведення ширини санітарно-захисної зони навколо Рівного до 20 кілометрів, де буде заборонене застосування пестицидів та скасовано авіа- та наземну обробка полів.

У 2015-2017 роках відбулася масова загибель бджіл у Гощанському районі через внесення агрохолдингами хімічних засобів обробки рослин на поля, а не через кліща. Екологи провели обстеження природних водойм і у них виявили велику кількість хімічних речовин, котрі із дощами та грунтовими водами потрапляють у наші річки. Тому зникли жаби, тому зменшується популяція бобрів, тому у природних водоймах не виживає зародок риби. А саме бджілка і жабка є індикаторами чистоти довкілля.

На сьогоднішній день багато країн Європи відмовилися від хімічного захисту рослин і з успіхом використовують біологічні. Для боротьби із колорадським жуком, наприклад, використовують куріпку. Сьогодні у європейця в пріоритеті – органічне землеробство. Спілка пасічників м.Рівне та Рівненської області хоче зібрати 30 тисяч підписів, щоб звернення лягло на стіл Прем’єр-міністру і наша ініціатива мала законодавчі наслідки.

Депутати обради 45 голосами проголосували за це звернення.

Ліда ПОЛЬОВА

 

Вас можуть зацікавити такі матеріали