Олександр Колесник: «Функцій побільшало, завдання виконуємо»

Минуло уже більше року, як відбулось об’єднання двох фондів: Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України. В області було об’єднано дві структури цих Фондів та утворено управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області. Напередодні Дня працівника соціальної сфери ми поспілкувалися з в.о. начальника управління виконавчої дирекції Фонду у Рівненській області Олександром Колесником.

– Олександре Костянтиновичу, що змінилося у результаті об’єднання та які функції сьогодні виконує структура, яку ви очолюєте?

– Відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» у 2017 році було завершено реорганізацію шляхом злиття Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності й з 1 серпня 2017 року Фонд соціального страхування України в повній мірі розпочав виконання усіх завдань та функцій, визначених цим законом. На сьогодні в області функціонує управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України та 9 відділень (Рівненське, Варашське, Гощанське, Дубенське, Дубровицьке, Здолбунівське, Костопільське, Млинівське, Сарненське). Однією з основних функцій управління та його відділень є соціальний захист громадян у процесі їх трудової діяльності. Реалізовуючи це завдання, забезпечується:

– надання матеріального забезпечення та страхових виплат застрахованим особам і членам їх сімей у разі настання страхового випадку;

– забезпечення потерпілих на виробництві лікуванням у закладах охорони здоров’я та санаторно-курортним лікуванням, фінансування придбання для них лікарських засобів та виробів медичного призначення;

– забезпечення реабілітаційним лікуванням застрахованих осіб після перенесених захворювань і травм;

– ведення обліку страхувальників та реєстру потерпілих від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань, а також осіб, які у разі смерті потерпілого мають право на одержання щомісячних страхових виплат;

– здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

– Відділення управління Фонду забезпечують фінансування матеріального забезпечення та страхових виплат застрахованим особам і членам їх сімей у разі настання страхового випадку, чи відбулись якісь зміни у цьому напрямі?

– Так, нововведення є. Зокрема, постановою правління Фонду від 19.07.2018 № 12 «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України» змінено порядок здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам, страхових виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України. А саме: з 1 жовтня заява-розрахунок може подаватись страхувальником (роботодавцем) в електронному вигляді, для цього необхідно укласти відповідний договір із відділенням управління. Після надходження заяви-розрахунку здійснюється попередній контроль правильності оформлення і у разі виявлення помилок надаються рекомендації страхувальнику щодо їх усунення ще до фінансування виплат, а також страхувальник зобов’язаний у місячний термін із дня проведення виплати застрахованій особі повідомити про це робочий орган виконавчої дирекції Фонду письмово або в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису. Щороку витрати на матеріальне забезпечення застрахованих осіб збільшуються. Так, за 9 місяців цього року виплати отримали 48 тисяч застрахованих осіб, сума витрат для надання матеріального забезпечення склала понад 224 мільйона гривень, у тому числі: допомога по тимчасовій непрацездатності – 134,6 мільйони гривень; допомога по вагітності і пологах – 88,6 мільйонів гривень; допомога на поховання – 830 тисяч гривень. Найбільша сума видатків для надання матеріального забезпечення припадає на Рівненське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України – 42,7 відсотка. Слід зазначити, що середньоденний розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності (в тому числі допомоги по вагітності та пологах) станом на 1 жовтня цього року становить 178 гривень проти 139 гривень минулого року, тобто зріс на 28 відсотків.

Відповідно до постанови правління Фонду соціального страхування України від 08.02.2017 № 17 розмір допомоги на поховання становить 4 100 гривень. За 9 місяців 2018 року було виплачено близько 200 допомог на поховання. Що стосується виплат потерпілим, то станом на 1 жовтня цього року виплати отримали 2686 потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та члени їх сімей, серед них потерпілі від трудового каліцтва та професійного захворювання – 2506 осіб та 180 – по втраті годувальника. З них: особи з інвалідністю I групи – 64, II групи – 212, III групи – 1197, не визнані особами з інвалідністю – 1033.

За 9 місяців 2018 року виплачено потерпілим (членам їх сімей) 45,6 мільйонів гривень, в тому числі:

– допомога у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю до відновлення працездатності або встановлення інвалідності – 1,3 мільйона гривень;

– одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності потерпілому – 301,8 тисяча гривень;

– щомісячна грошова сума в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого, – 39,9 мільйонів гривень;

– одноразова допомога в разі смерті потерпілого – 1,5 мільйон гривень. На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 № 1053 «Про перерахування розміру страхових виплат потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, та членам їх сімей» Фондом соціального страхування України здійснювалося підвищення щомісячних страхових виплат в три етапи:

1) особам, які мали право на виплати станом на 1 січня 2018 року та мали право на перерахування сум щомісячних страхових виплат за період з 1 березня 2008 року по 1 березня 2011 року. У результаті перерахунку щомісячні страхові виплати збільшено 2248 потерпілим на виробництві та особам, які мають право на виплати в разі втрати годувальника. При цьому розмір щомісячних страхових виплат збільшився в середньому на 485,00 гривень;

2) з 1 березня 2018 року було проведено збільшення страхових виплат потерпілим та членам їх сімей на коефіцієнт 1,2. У результаті проведеного перерахунку розмір щомісячних страхових виплат збільшено 2693 потерпілим на виробництві та особам, які мають право на виплати в разі втрати годувальника. При цьому розмір щомісячних виплат збільшився в середньому на 322,00 гривень;

3) потерпілим на виробництві, у яких після проведеного перерахунку з 1 березня 2018 року відкоригований розмір середньої заробітної плати менший 3200 гривень. У результаті розмір щомісячної страхової виплати підвищено для 136 потерпілих із низьким розміром заробітної плати перед настанням страхового випадку. При цьому середній розмір щомісячних страхових виплат збільшився на 151 гривню.

– Олександре Костянтиновичу, як виконуються статутні зобов’язання Фонду в частині відшкодування витрат на медичні та соціальні послуги для відновлення здоров’я застрахованих осіб та осіб, що втратили працездатність внаслідок трудового каліцтва або професійного захворювання?

– Із цього року можливість направляти працюючих осіб на реабілітаційне лікування, що надається за рахунок коштів Фонду соціального страхування, має кожен заклад охорони здоров’я, де наявні стаціонарні відділення. Правом на відновлення здоров’я за рахунок коштів Фонду може скористатись кожна застрахована особа (яка сплачує та/або за яку сплачується єдиний соціальний внесок) у разі настання страхового випадку в період роботи. Підтвердженням потреби в подальшому лікуванні у реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу є висновок лікарсько-консультативної комісії. Застрахована особа має право вільного вибору реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу відповідно до показань. На сьогодні в розпорядженні застрахованих осіб за наявності відповідних кваліфікаційних характеристик налічується понад 50 санаторно-курортних закладів. Тривалість відновлювального лікування залежить від медичних показань та може становити до 24 днів. За спрощеною процедурою можна відновити здоров’я після перенесеного інсульту, інфаркту міокарда, операцій на опорно-руховому апараті, серці, у разі підгострого періоду опіків, захворювань легень, цукрового діабету тощо. За 9 місяців цього року 494 застраховані особи забезпечені реабілітаційним лікуванням на загальну суму 7,2 мільйона гривень, в тому числі реабілітаційне лікування отримали 13 учасників антитерористичної операції за напрямом «медико-психологічна реабілітація учасників АТО» та 27 дітей у супроводі дорослих. Діяльність Фонду соціального страхування України не обмежується лише медичною реабілітацією застрахованих осіб та членів їх сімей, також Фонд піклується про потерпілих на виробництві та забезпечує їх необхідними медичними та соціальними послугами з метою відновлення здоров’я потерпілого, повернення його до повноцінного життя. За 9 місяців цього року виплати на медико-соціальну реабілітацію отримали 407 осіб з інвалідністю та потерпілих на виробництві на суму 6,3 мільйона гривень. Сьогодні на черзі на отримання або заміну автомобіля перебуває 33 осіб з інвалідністю внаслідок трудового каліцтва, з них 12 осіб потребують забезпечення автомобілем уперше, 21 особа перебуває в черзі на заміну раніше отриманого автомобіля після 10-річного терміну експлуатації.

– У структурі робочих органів виконавчої дирекції Фонду працює ланка страхових експертів з охорони праці. Які їх функції та яких результатів роботи досягнуто в цьому напрямі?

– Із моменту створення Фонду посилено увагу на здійснення профілактичної роботи страховими експертами з охорони праці серед підприємств-страхувальників. З ІV кварталу 2017 року відновлено роботу з вивчення стану охорони праці на підприємствах шляхом відвідування цих підприємств. Це не можна назвати перевіркою, оскільки за результатами цього вивчення, у разі виявлення порушень з питань охорони праці, посадові особи не притягаються до відповідальності, а їм лише вказується на виявлені недоліки і надається час для їх усунення. Також під час таких відвідувань страхові експерти здійснюють на цих підприємствах і низку профілактичних заходівЗ ІІІ кварталу 2018 року виконавчою дирекцією Фонду видано наказ щодо збільшення кількості заходів із профілактики нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань саме на підприємствах із високим рівнем травматизму і професійної захворюваності. У області за результатами аналізу стану виробничого травматизму за останні 3 роки таких підприємств є 29. Група підприємств із високим рівнем травматизму є в кожному регіоні України, тому основне завдання страхових експертів – досягнути більшої ефективності від проведених заходів, а саме: знизити травматизм і кількість професійних захворювань на таких підприємствах. Ще одним важливим напрямом роботи страхових експертів з охорони праці є участь у розслідуванні нещасних випадків на виробництві. Тільки за 9 місяців цього року страхові експерти взяли участь у розслідуванні 115 нещасних випадків на виробництві та 2 професійних захворювань. Із жовтня 2017 року у зв’язку зі змінами, внесеними до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», збільшено перелік категорій осіб, стосовно яких проводиться розслідування у разі настання з ними нещасного випадку. Так, із набуттям чинності цих змін фізичні особи-підприємці, особи, які проводять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, особи, які працюють на умовах цивільно-правових договорів, підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання і відповідно, у разі настання нещасного випадку на виробництві, на них поширюються дія Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 № 1232. Відповідно до законодавства роботодавці та інші особи зобов’язані сплачувати єдиний соціальний внесок, таким чином гарантуючи працівникам соціальний захист від держави. На жаль, трапляються ситуації, коли особа отримує травму (або смертельно травмується), а сплата ЄСВ відсутня. Тому страховий експерт як представник Фонду повинен кваліфіковано підійти до розгляду цього питання, вивчити документацію щодо працевлаштування особи, сплати ЄСВ, дотримання на підприємстві вимог законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування та законодавства про охорону праці, оскільки від цього залежить призначення грошових сум, які Фонд виплачує особам, що мають на це право у разі настання нещасного випадку.

І на завершення, користуючись нагодою, вітаю колег, соціальних партнерів із професійним святом – Днем працівника соціальної сфери. Бажаю насамперед здоров’я, миру, достатку та благополуччя у сім’ях, натхнення та оптимізму у нашому спільному завданні – служінні людям праці.

Розмовляв Роман НИКОНЧУК

Вас можуть зацікавити такі матеріали